Singapore is een jaarlijks hoogtepunt op de Formule 1 kalender. De race langs de haven van één van de grootste stadstaten ter wereld zorgt voor schitterende beelden en spannende wedstrijden. In dit artikel lees je alles over de Grand Prix van Singapore.
De Grand Prix van Singapore is een van de nieuwere races op de Formule 1 kalender en zorgde in 2008 voor een primeur. Het was de eerste race in de geschiedenis van de koningsklasse van de autosport die onder kunstlicht verreden werd.
Crash-gate
De allereerste race die op het circuit van Marina Bay verreden werd, is tevens één van de meest controversiële Formule 1-races in de historie. De race is in de geschiedenisboeken belandt als Crash-gate.
Het team van Renault verwelkomde aan het begin van het seizoen 2008 tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso na een mislukt avontuur bij McLaren terug in het team.
Competitief was het team allerminst. Om Alonso in het nieuwe Singapore waar het lastig inhalen is een goede kans op de overwinning te geven, werd een list bedacht.
Terwijl Alonso vanuit een matige positie vroeg in de race een onwaarschijnlijke pitstop maakte. Op dat moment crashte zijn teamgenoot, naar later bleek bewust, in de muur.
Alonso pakte de leiding in de race omdat iedereen later dan de Spanjaard een pitstop maakte. Een jaar later kwam dit schandaal aan het licht toen Renault Piquet ontsloeg vanwege tegenvallende prestaties.
Weinig spektakel
In de jaren die volgden waren de races in Singapore een stuk minder controversieel. Een goede crash is nooit ver weg. Meest spectaculair was de brandende Caterham die door coureur Heikki Kovalainen zelf geblust werd.
In 2017 crashten Ferrari-coureurs Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel én Max Verstappen in de eerste bocht van de race.
Omdat de race veel voorbereiding vergt qua opbouw van het circuit is de race in 2020 en 2021 niet georganiseerd. Vanwege de wereldwijde corona problematiek was het voor de organisatoren lastig om groen licht aan de opbouw te geven omdat de regelgeving omtrent de pandemie vaak veranderde.
Prestaties Verstappen F1 Singapore
Max Verstappen heeft een zeer positieve balans op het circuit van Marina Bay. In 2015 werd hij bij zijn debuut op dit circuit direct achtste in zijn Toro Rosso.
Een jaar later kwam hij in zijn eerste race in Singapore voor het team van Red Bull Racing als zesde over de streep. In 2017 finishte de race voor Verstappen na een superstart in een crash met beide Ferrari’s. In 2018 en 2019 stond Verstappen als tweede en derde op het podium.
Na twee jaar afwezigheid op de Formule 1-kalender vanwege de corona pandemie stond de race in de haven van Singapore in 2022 weer op de kalender.
Verstappen kon in dat raceweekend wereldkampioen worden, maar kwam geen moment in de buurt van de zege. Verstappen kwalificeerde zich als achtste, viel in de eerste ronde terug naar de twaalfde plaats en finishte als zevende.
In 2023 won Carlos Sainz de Grand Prix van Singapore. De Ferrari-coureur finishte voor Lando Norris en Lewis Hamilton. Max Verstappen startte vanaf P11 en kwam als vijfde over de finish.
Wat vindt Max Verstappen van het circuit van Marina Bay?
‘We zijn altijd heel blij om hier te kunnen racen. Het is een ontzettend veeleisend circuit. Omdat het een stratencircuit is, moet je een beetje meer marge laten dan op een echt circuit.’
Formule 1 Singapore recente winnaars
2018 Lewis Hamilton (Mercedes)
2019 Sebastian Vettel (Ferrari)
2020 afgelast vanwege corona
2021 afgelast vanwege corona
2022 Sergio Perez (Red Bull Racing)
2023 Carlos Sainz (Ferrari)
Bezoeken Singapore
Wil je de Grand Prix van Singapore bezoeken, dan raden we je zeker aan om een kijkje te gaan nemen bij het entertainment dat jaarlijks rondom deze Grand Prix georganiseerd wordt. De grootste sterren uit de popmuziek hebben al opgetreden bij deze Grand Prix.
En wil je Formule 1 wedden? Dan doe je dat bij een van deze online bookmakers.