betmgm chris rock
Home » Blog » Casino commercial met Chris Rock is niet aansprekend voor kinderen

Casino commercial met Chris Rock is niet aansprekend voor kinderen

Op 4 oktober 2023 was Chris Rock te zien in een reclame van online casino BetMGM. De Advertising Standards Authority (ASA) ontving drie klachten van mensen die vonden dat de commercial de jeugd zou aanspreken en dat daarmee de reclamecode werd overtreden. De ASA heeft inmiddels uitspraak gedaan in deze zaak.

Chris Rock is een bekende Amerikaans acteur en komiek. Sinds september vorig jaar is de Hollywood-acteur ambassadeur van MGM Resorts International.

Volgens de aanklagers zou Chris Rock aantrekkingskracht hebben op jongeren onder de achttien jaar. Dat is in het Verenigd Koninkrijk niet toegestaan.

BetMGM commercial met Chris Rock

In de tv-commercial draaide de komiek met een bal op z'n vinger en zei: “We’re BetMGM and we know how to put on a show.”

Verder zag je een gouden boot met een leeuw in een fontein van de Bellagio, terwijl Rock verkondigde: “With tools to help you play safe. Get ready for the golden era in sports betting”. Op het eind zegt hij ook nog “BetMGM IT'S SHOWTIME”.

ASA geeft LeoVegas gelijk

LeoVegas, het moederbedrijf van BetMGM, gaf aan dat ze vooraf, na enig onderzoek, tot de conclusie kwamen dat Chris Rock voor deze campagne niemand onder de achttien jaar zou aanspreken.

Het kansspelbedrijf verdedigde zich door aan te geven dat Rock een bekende volwassen stand-upcomedian en acteur is in films voor volwassenen. Okay, hij deed wel eens wat met kinderfilms, maar dan was alleen zijn stem te horen.

Omdat hij vrij oud is (58 jaar), en hij niet woonachtig is in het Verenigd Koninkrijk, is het aannemelijk dat hij ook niet veel bekendheid  zal genieten bij de Engelse jeugd, zo oordeelde de ASA.

LeoVegas gaf ook aan dat Chris Rock via de sociale media 22 miljoen volgers heeft en dat maar liefst 99,68% van die groep achttien jaar of ouder is.

De ASA beoordeelde ook de presentatie van de acteur in de reclame. Daarin draagt hij een smoking, kleding die nou niet echt jongeren zal aanspreken.

De speedboot en leeuw waren misschien wel aantrekkelijk voor kijkende kids,  maar op de achtergrond was jaren 80 muziek te horen, muziek die ook niet echt jeugdige kijkers aantrekt.

De uitspraak was dan ook vrij helder: de reclame was niet in overtreding met de regels.

Ook in Nederland zijn online casino's gebonden aan strenge reclameregels.

Rate this post

Klik eerlijk, je krijgt 100% toegang, ongeacht je leeftijd.

Je bevestigt hiermee dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je niet bent uitgesloten van deelname aan online kansspelen.

Wat is je leeftijd?

WELKOM BIJ INTIKKERTJE.NL