Chris Woerts: “verbod shirtreclame casino’s is symboolpolitiek”
Shirtsponsoring in het betaald voetbal gaat vanaf 1 januari 2025 op de schop. Volgens sportmarketeer Chris Woerts is het een rare situatie dat zeven maanden na het opengaan van de gokmarkt dit besluit al wordt genomen. Hij noemt het symboolpolitiek.
Chris Woerts, ook wel cryptomannetje genoemd wanneer hij aanschuift bij de heren van Vandaag Inside, geeft in een artikel in de Telegraaf aan dat de samenwerkingen tussen gokbedrijven en betaald voetbalclubs ’Een korte, maar heftige liefde is die in 2025 voorbijgaat’.
Verbod gokreclames
Er is decennia over gedaan om de gokmarkt te legaliseren. Op 1 oktober 2021 was het eindelijk zo ver. De kansspelautoriteit verleent vanaf dat moment vergunningen aan kansspelaanbieders. Betcity is het eerste legale casino in Nederland.
Al snel is er onvrede bij politiek en maatschappelijke organisaties over de hoeveelheid gokreclames op tv. Het zou gokverslaving in de hand werken. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat Betcity een groot aandeel speelt in de spervuur van commercials die op de Nederlandse consument worden afgevuurd. Sinds de gokmarkt open is, zijn de gokreclame bestedingen de 100 miljoen euro al gepasseerd.
Er is wel een groot aantal regels waar de adverterende online casino’s zich aan moeten houden. Zo mogen de gokreclames pas na 21:00 uur worden uitgezonden. Desalniettemin is er nu een rolmodellen verbod in reclame uitingen van kansspelbedrijven. Rolmodellen zouden (kwetsbare) jongeren te veel zou aansporen om te gaan gokken.
Overigens lijkt Betcity op dit verbod te anticiperen door de Betcity ambassadeurs Andy van der Meijde, Wim Kieft en Wesley Sneijder in te zetten in een nieuwe voetbaltalkshow op Veronica. Onze verwachting is dat in en rondom deze talkshow Betcity goed te zien zal zijn.
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Even later wordt ook besloten dat per 1 januari 2023 gokreclames op tv worden verboden. Het jaar daarop worden programma- en evenementensponsoring verboden. En vanaf 2025 komt er dus een verbod op sponsoring van sportlocaties en shirtsponsoring.
datum ingang | verbod |
---|---|
1 januari 2023 | ongerichte reclames via TV, radio en in publieke ruimtes |
1 januari 2024 | programma- en evenementensponsoring |
1 januari 2025 | sponsoring sportlocaties en shirtsponsoring |
Verbod shirtreclame kansspelbedrijven
Het verbod gaat het betaald voetbal jaarlijks 20 tot 30 miljoen euro aan inkomsten schelen. In onderstaande tabel zie je de Eredivisie clubs en de gokbedrijven die aan elkaar zijn verbonden.
EREDIVISIE CLUB | CASINO SPONSOR |
---|---|
Ajax | Unibet |
Almere City | One Casino |
AZ | Kansino en Unibet |
Excelsior | - |
FC Twente | TOTO |
FC Utrecht | TOTO |
FC Volendam | BetCity, GGPoker |
Feyenoord | TOTO |
Fortuna Sittard | Betcity |
Go Ahead Eagles | GGPoker en Betnation |
Heracles Almelo | Unibet |
NEC | GGPoker |
PEC Zwolle | Circus Casino |
PSV | TOTO |
RKC Waalwijk | TOTO |
SC Heerenveen | TOTO |
Sparta Rotterdam | TOTO |
Vitesse | BetCity |
TOTO heeft de meeste Eredivisieclubs, acht in totaal, aan zich weten te binden. Ook Betcity heeft meerdere clubs aan zich weten te binden.
Woerts: “Nederland heeft in tegenstelling tot andere landen jaren gewacht met het openen van de markt voor gokbedrijven. Op 1 oktober 2021 was het zover. Drie jaar later is het alweer voorbij, terwijl concurrerende clubs in het buitenland wel inkomsten van gokbedrijven hebben. Het is een rare situatie dat de overheid er na zeven maanden alweer mee stopt”. Woerts noemt het ’symboolpolitiek’.
De Eredivisieclubs ontvangen in meer of mindere mate geld van de casino bedrijven. Ajax is grootverdiener en ontvangt in een periode van 4 jaar zo’n 12 miljoen van online casino en bookmaker Unibet. Onlangs ging AZ nog in zee met online casino Kansino, dat per direct op het shirt van de Alkmaarders prijkt.
Woerts vindt dat de overheid niet vrijuit gaat. „Het is naïef dat de overheid vergunningen ging verstrekken, maar er geen rekening mee hield dat er massaal reclame gemaakt zou worden door de gokbedrijven”. Woerts is wel van mening dat de Eredivisie CV, de Nederlandse Sport Federatie en de KNVB ook bij zichzelf te rade moeten gaan. „Die hadden kunnen voorzien dat er veel behoefte zou gaan bestaan aan reclame en zelf de spelregels kunnen bepalen.”
Overgangssituatie
Het verbod op shirtreclame gaat niet per direct in. Er is een overgangsperiode van ruim twee jaar. Op deze manier kunnen de clubs anticiperen op het besluit.
„Clubs zullen andere inkomstenbronnen moeten zoeken om het gemis van die gelden te compenseren. Anders is het terug naar normaal. Want er is geen weg meer terug”, aldus Woerts.