In de afgelopen jaren zijn heel wat verschillende bekende Nederlanders Koning TOTO geweest. Intikkertje dook in de geschiedenis van deze mascotte.
TOTO is al lange tijd een begrip in Nederland. Al lang voor de legalisering van online casino’s was het bedrijf actief als bookmaker. Sinds 2018 is het begrip ‘Koning TOTO’ onlosmakelijk met de bookmaker verbonden.
De geschiedenis van de mascotte
Koning TOTO is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een begrip in Nederland. De Koning werd in 2018 voor het eerst door TOTO geïntroduceerd en is in de jaren die volgden door verschillende bekende Nederlanders vertolkt.
De eerste campagne rondom Koning TOTO werd rondom het WK van 2018 gelanceerd. En met succes. De omzet van TOTO verdubbelde dat WK ten opzichte van de editie eerder.
Wie waren er Koning TOTO?
Royston Drenthe, Johan Derksen, Jan Boskamp, Rapper Donnie, Sjaak Swart, Wesley Sneijder, Dick Advocaat zijn allemaal Koning TOTO geweest.
De eerste Koning TOTO werd gespeeld door bekende voetballer Royston Drenthe. Heel lang mocht Drenthe de kroon niet dragen, want in september 2018 werd er al een nieuwe Koning TOTO bekendgemaakt.
In een campagne rondom het nieuwe voetbalseizoen droeg Drenthe het stokje over aan rapper Donnie, ook wel bekend als Maradonnie. Maar ook Donnie kon niet eeuwig Koning TOTO blijven.
Hij werd opgevolgd door Sjaak Swart, die op zijn beurt de kroon door moest geven aan Andy van der Meijde.
Daarna kwamen Wesley Sneijder en Dick Advocaat ook nog aan de beurt om tijdelijk Koning TOTO te spelen. Tussendoor mocht zelfs Gordon als 1 april grap de kroon nog even op z’n hoofd zetten.
Vanaf juni 2022 was het echter afgelopen met bekende Nederlanders als Koning TOTO. Vanwege een verbod op het gebruik van rolmodellen in kansspelreclames mocht TOTO niet doorgaan met deze campagne.
Maar lang bleef Koning TOTO niet van het scherm. Eind september 2022 verscheen er een nieuwe Koning ten tonele. Een grote groene gorilla had de kroon op z’n hoofd gezet en rapte, net als zijn voorgangers, over ‘eentje hier en tweetjes daar’.
Aan het eind van de reclame moest de gorilla zijn kroon alweer afstaan aan een onbekende man die meer weddenschappen goed voorspeld had dan de aap. De beste speler is dus Koning TOTO, zo was de boodschap.
Het succes van Koning TOTO
Al vanaf de eerste Koning TOTO campagne werd de aantrekkingskracht van deze mascotte duidelijk. De omzet van TOTO schoot omhoog en de Koning werd dan ook volledig omarmd door het bedrijf.
‘De inmiddels herkenbare stijl, met een sterke combinatie van voetbal en rap, geeft het merk nieuwe energie en spreekt een nieuwe, jongere doelgroep aan.’ liet de Nederlandse loterij in september 2018 weten.
Ook vielen Koning TOTO campagnes meerdere keren in de prijzen. In 2019 sleepten reclames met de Koning meerdere Effies in de wacht. In 2021 won de EK reclame campagne met de Koning een SAN Accent. En er werd meerdere keren een Dutch Creativity Award gewonnen.
Koning TOTO pak
De reclame is zo succesvol, dat het met carnaval of op andere gelegenheden populair is om in een Koning TOTO pak rond te lopen. Je kunt een Koning TOTO pak zelfs online kopen. Ook de TOTO kroon is online te koop. Op die manier wordt er door het hele land promotie gemaakt voor de goksite door mensen die in de outfit rondlopen.
Negativiteit over de campagnes
Toch was lang niet iedereen te spreken over de campagnes met Koning TOTO. Onder andere Arjen Lubach, de Telegraaf en tv-programma Kassa spraken hun twijfels over de campagnes uit.
Met name het succes van de Koning onder jongeren, en daarmee het grotere aantal jongeren dat ging gokken, was reden tot zorg en kritiek. Zelfs in de politiek was de mascotte van TOTO het onderwerp van gesprek.
Wie heeft Koning TOTO bedacht?
Voor- en tegenstanders van de Koning TOTO campagnes moeten allemaal toegeven dat de introductie van de Koning een geniale stap was voor het bedrijf.
De reclames sloegen goed aan bij de doelgroep en TOTO zag dit ook zeker terug in hun omzet. Ruim 5 jaar na de introductie van de eerste Koning is de mascotte uitgegroeid tot een begrip. Zelfs als je niet van op sport wedden houdt, herken je het deuntje van de reclames.
De Nederlandse Loterij, moederbedrijf van TOTO, heeft deze populaire mascotte niet zelf bedacht. Daarvoor hebben ze de hulp van reclamebureau TBWA/NEBOKO ingeroepen.
Dat reclamebureau heeft de mascotte tot leven gebracht. Zoals ze zelf zeggen, hebben ze van Koning TOTO een onderdeel van de millennial cultuur weten te maken.
De toekomst van de Koning
Reclames voor online kansspelen zijn in 2023 flink aan banden gelegd. Na het verbod op rolmodellen in 2022 volgde er in 2023 een volledig verbod op ongerichte reclames voor online kansspelen. Helaas voor TOTO valt de Koning hier ook onder.
Toch is de Koning nog niet helemaal verdwenen. Het bedrijf laat de Koning op verschillende manieren op hun website terugkomen. Zo maken ze gebruik van slogans zoals ‘Een echte Koning speelt verantwoord’ om hun verantwoord spelen beleid onder de aandacht te brengen.
Koning TOTO in het online casino
Toen de mascotte van TOTO geïntroduceerd werd, was online gokken nog niet gelegaliseerd. Spelers konden dan ook alleen maar sportweddenschappen afsluiten bij de aanbieder.
Met de openstelling van de online kansspelmarkt introduceerde het bedrijf ook een online casino. Het was dan ook een kwestie van tijd tot de Koning zich niet alleen nog met ‘eentjes en tweetjes’ bezig zou houden.
Koning TOTO is nu inderdaad ook in enkele online casino spellen van TOTO terug te vinden. In de exclusieve gokkasten TOTO Strike en Koning TOTO Spinner is de mascotte (in meer of mindere mate) aanwezig.
Conclusie
De Koning TOTO campagne in 2018 was voor de bookmaker een schot in de roos en ook de jaren daarna bleef de Koning presteren. Met name een jonge doelgroep werd door de mascotte aangesproken en dit zag het bedrijf terug in de omzet en het aantal spelers.
Tegelijkertijd was deze jonge doelgroep ook de reden van veel kritiek op de campagnes. Dit droeg uiteindelijk zelfs bij aan het verbod op rolmodellen in kansspelreclames.
De Nederlandse Loterij bleef echter niet stilzitten en toverde de Koning van bekende Nederlanders om tot een groene gorilla en uiteindelijk zelfs de speler zelf. Op die manier kon de mascotte toch nog langer ingezet worden. Nu ongerichte reclame helemaal verboden is, moest de Koning toch het veld ruimen.
De mascotte is ondertussen echter uitgegroeid tot een icoon en zal hierdoor niet snel helemaal verdwijnen. TOTO blijft de Koning in het online sportsbook en zelfs in het online casino dan ook nog steeds gebruiken en we denken niet dat dit snel zal veranderen.
TOTO Sport
€50 GRATIS BETS
- dé sportwedden site van NL
- €50 gratis weddenschappen
- geeft vaker free bets weg