Joost Klein ‘Europapa’ in top 5 bij bookmakers
Joost Klein is gestegen naar plek 3 bij de online bookmakers. Wil je inzetten op Joost, dan krijg je op dit moment 6 x je inzet terug wanneer hij het Eurovisie Songfestival wint. Zwitserland is favoriet om het songfestival 2024 te winnen.
Voor de up-to-date stand, check hier de Songfestival Bookmakers ranking.
Treden Joost Klein en Käärijä samen op in de act? Dat is een gerucht dat op dit moment rondgaat.
Bookmakers
De prettig gestoorde Fries stond tot 28 maart op plek 5 bij de bookmakers en steeg toen naar plek 4. Sinds 19 april staat Nederland op plaats 3 bij de bookies. De theatrale inzending van Zwitserland staat 1 bij de bookmakers, gevolgd door Kroatië.
In Nederland kun je overigens niet inzetten op het songfestival omdat de overheid denkt dat er bij een dergelijke evenement wel eens sprake zou kunnen zijn van manipulatie en matchfixing.
Podium act Joost Klein
Op zaterdag 27 april starten de rehearsals. De landen gaan dan hun act voor het eerst (achter gesloten deuren) repeteren. Dan gaan we er ook achter komen hoe de podium acts eruit gaan zien.
Wij verwachten dat Joost Klein en zijn Creative Director Gover Meit, formerly known as Stefano Keizers, iets heel specials uit de hoge hoed gaan toveren.
Zo sprak Gover Meit bij Shownieuws over de act in termen als ‘fysiek onmogelijk’ en ‘Nieuwe vorm van de maanlanding’.
“Het is nog nooit eerder gedaan. Mensen gaan niet geloven dat dit fysiek mogelijk is”, aldus de creative director.
Eerder zei Joost Klein al dat er iets te wachten staat dat ‘nog niet eerder is gebeurd. “Het wordt gewoon één groot feest”, aldus de vrolijke Fries.
Videomakers Appie Mussa en Martijn van Eijzeren, beter bekend als Stuntkabouter, zijn onderdeel van de act. Ze hebben negen maanden lang dagelijks gewerkt om van die drieminutenact iets te maken dat iedereen op de wereld een plezier kan doen.
Europapa
Joost schreef de teksten samen met rapper Donnie en Tim Haars (als Gerrie van New Kids). Europapa's producer is Teun de Kruif (Tantu Beats), met een bijzondere bijdrage van hardcore DJ Paul Elstak.
‘Europapa' is een happy hardcore dancenummer dat zo uit de jaren 90 lijkt te komen.
Op donderdag 9 mei vertegenwoordigt Joost Nederland met het liedje ‘Europapa' in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Zal deze typisch Nederlandse happy hardcore song bij het Europese publiek in de smaak vallen? We nemen het nummer met je door en geven onze mening in deze recensie.
Review Joost Klein – Europapa
Europapa is een happy hardcore inzending met muzikale knipoogjes naar Nederlandse dance muziek uit het verleden. Zo hoor je o.a. kort No Limit (2 Unlimited) in een net iets andere variantje voorbijkomen.
Het gabbernummer is een ode aan Joost Kleins overleden vader en aan Europa.
Het nummer begint rustig, met Joost Klein die, alsof hij door een megafoon schreeuwt, “Europe, let's come together, it's now or never”. Op de achtergrond praat iemand ‘Euro-pa-pa, Euro-pa-pa'. De oorwurm Europapa is direct een feit en laat je niet meer los.
Vervolgens begint het liedje echt en start Joost Klein met zijn gezang in de Nederlandse taal. “Welkom in Europa, blijf hier tot ik doodga”.
Al snel gaat dit over in rap die vervolgens overloopt in een pakkend refrein. Was het eerst nog Europapa, nu gaat het helemaal los met nog meer Europapa gevolgd door “Hey”. Waarin het waarschijnlijk straks de bedoeling is dat de volle Arena in Malmö, “Hey” meeschreeuwt.
De tweede keer dat het refrein komt, wordt het helemaal een grote ‘Europapa' gekte. Als vallende stuiterballen vallen er oneindig veel papa's in steeds hoger wordende tonen. Tonen die doen denken aan de sound van Charly Lownoise en Mental Theo. Niet gek, want eerstgenoemde komt ook voor in de videoclip.
De videoclip is overigens geregisseerd door Véras Fawaz en vertegenwoordigt het filmische universum van Joost. In de clip zit een aantal bekende gezichten, waaronder S10 (ESC2022), René Froger (ESC 2009) en Emma Wortelboer (woordvoerder 2019).
Overigens werd de video van het songfestivallied Europapa binnen één dag al meer dan 2 miljoen keer bekeken. Daarmee is het direct de op een na best bekeken inzending op het officiële YouTube-kanaal van het Eurovisie Songfestival.
Wat vinden wij van de inzending?
Het nummer is een drie minuut durend vrolijke ADHD trip feestje met de typische Nederlandse hardcore sound. Een groot deel van Nederland was daar in de jaren 90 gek op. Vooral de jeugd danste als een malle op deze ‘foute' muziek.
Dat is direct ook het gevaar van deze inzending. Voor ons Nederlanders is de sound gesneden koek. Maar voor inwoners uit de andere landen in Europa zou het een beetje te ver uit het gehoor kunnen liggen.
Het nummer is een parodie op alles en niks. Het klinkt voor ons (Nederlanders) wel lekker, maar vakjuries willen kwaliteit en vaak uitmuntende zang horen en aan die wensen voldoet Joost Klein (bewust) niet. =]Joost zal van het podium af spatten, maar of hij vocaal overeind blijft is de vraag. Best vreemd, want in principe zingt hij nergens in het liedje.
Joost gaat zijn eigen gang met dit nummer en komt sympathiek over voor de camera. Het is een gok van AVROTROS om een soort van carnavals act naar het Eurovisie Songfestival te sturen. In ieder geval zorgt zijn inzending voor een uitzinnige menigte in de zaal en hopelijk ook bij veel kijkers thuis.
Daarbij moet gezegd worden dat de inzending van Kroatië op een bepaalde manier lijkt op de inzending van Nederland. Toch is de inzending van Kroatië in mijn ogen kwalitatief een stuk sterker. Kroatië staat op dit moment erg hoog bij de Songfestival bookmakers.
Zoals het er nu naar uitziet gaat Nederland de finale op z'n dooie gemak halen, dus kunnen we in ieder geval twee keer genieten van het typisch Nederlandse feestje.
Joost Klein – Europapa
Stefan Garsthagen
Stefan is oprichter van de website Intikkertje en is al zijn hele leven geïnteresseerd in wedden op sport en casino’s.
Hij schrijft graag over de ontwikkelingen en nieuwtjes op casinogebied. Ook bezoekt hij de online casino's en beoordeelt deze in casino reviews.
Vijftien jaar geleden startte hij deze website als voetbalpoule platform waar inmiddels meer dan 400.000 voetbalfans een poule invulden.