Ksa waarschuwt online casino na overtreding in tv-programma
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft ingegrepen bij een kansspelaanbieder die ongericht reclame maakte voor het online casino tijdens een spelshow op televisie. Sponsoring van televisieprogramma’s is nog toegestaan tot 1 juli 2024, maar kent strenge voorwaarden.
Tijdens het tv-programma ‘De Top 4000 Muziekquiz' op de zender SBS6 werd de naam online casino Kansino gecombineerd met een spelelement met een fruitautomaat. Dat is volgens de Ksa geen neutrale uiting.
Met sponsoring wordt het logo of de naam van de aanbieder neutraal vermeld. De reclame-uiting die in het programma te zien was voldeed dus niet aan die voorwaarden die de Ksa stelt aan sponsoring bij tv-programma's.
Na gesprekken met de aanbieder en het betreffende tv-programma is het spelelement aangepast. Daarbij lijkt de kous af.
Verbod op ongerichte reclame
Op 1 juli 2023 is het verbod op ongerichte reclame in werking getreden. Zo mogen wervings- en reclameactiviteiten van kansspelaanbieders geen minderjarigen, jongvolwassenen en andere kwetsbare groepen bereiken.
Reclame op TV en radio en in kranten en tijdschriften is per 1 juli 2023 verboden. Ook reclame op openbare plaatsen, zoals billboards en abri’s, en in voor het publiek toegankelijke gebouwen, bijvoorbeeld speelcasino’s, speelautomatenhallen, bioscopen en cafés, is niet toegestaan.
Sponsoring van tv-programma's is tot 1 juli 2024 toegestaan omdat bij de ingang van het verbod rekening is gehouden met bestaande sponsorcontracten. Sportsponsoring is toegestaan tot 1 juli 2025.