Lotto de Quizmarathon bij SBS6
“Lotto De Quizmarathon” is een gloednieuwe quizshow op SBS6 die niet alleen kennis, maar ook doorzettingsvermogen op de proef stelt. Het tv-programma is vanaf 18 november elke maandag t/m donderdag om 20.30 uur te zien op SBS6. De finale is op 12 december en wordt gespeeld met drie finalisten.
SBS6 zet hoog in met deze nieuwe spelshow. Lotto De Quizmarathon wordt t/m 12 december elke maandag t/m donderdag uitgezonden op prime time.
Met een grote sponsor als Lotto zijn alle ogen gericht op dit nieuwe concept. Maar wat is ‘Lotto De Quizmarathon' nou precies?
In Lotto de Quizmarathon gaan achttien deelnemers gedurende 36 uur een mentaal en fysiek strijd aan. Dat Lotto de Quizmarathon niet zo maar een quiz is, had je waarschijnlijk al door. Je bent niet voor niks op zoek naar informatie over dit tv-programma.
Eigenlijk moet je het zien om te begrijpen hoe deze unieke quiz werkt. We wagen toch een poging om je een korte uitleg te geven.
Lotto De Quizmarathon informatie
programma titel | Lotto de Quizmarathon |
zender | SBS6 |
presentator | Rob Kamphues |
format | Quiz gecombineerd met langdurige fysieke en mentale uithoudingstest . |
speelduur | De quiz wordt opgenomen in een marathonopname van 30-36 uur. |
finale | 12 december 20.30 uur. Drie overgebleven kandidaten strijden om de jackpot. |
Doelgroep | Liefhebbers quizzen en reality shows |
aantal afleveringen | 16 |
aantal deelnemers | 18 |
producent & format | Talpa Studios |
Wat is Lotto De Quizmarathon?
Lotto de Quizmarathon staat voor kennis, strategisch inzicht, doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen. Elke aflevering begint met 18 deelnemers en het vormen van twee teams.
De aflevering daarop mogen de twee best presterende spelers van de vorige aflevering om de beurt een teamgenoot kiezen. Net zoals dat vroeger was bij de gymles. Elke aflevering weer worden de teams opnieuw ingedeeld en bouwen ze aan een gezamenlijke jackpot.
Onder leiding van presentator Rob Kamphues, gaan deze twee groepen de uitdaging aan om in 30 uur zoveel mogelijk vragen correct te beantwoorden in een fysieke en mentale uitputtingsslag.
De Quizmarathon wordt in één marathonopname van 30 uur gemaakt. Dat kunnen we behoorlijk uniek noemen! Er zijn in totaal 16 afleveringen, waarbij de grote finale wordt uitgezonden op 12 december.
De Deelnemers
De deelnemers in Lotto De Quizmarathon zijn zeer divers, maar hebben toch allemaal één ding gemeen: de wil om door te zetten en kennis te testen onder behoorlijk zware omstandigheden.
Deelnemers worden continu uitgedaagd om gefocust te blijven en hun intelligentie en kennis toe te passen onder de immense druk van het klokje dat tikt. En er is teamwork vereist.
Elke ronde wordt er gekeken wie het beste en wie er het minst. Je begrijpt dat hierdoor de druk op elke deelnemer behoorlijk is.
Degene die het best weet om te gaan met de stress en de uitputting, heeft de grootste kans om uiteindelijk de hoofdprijs mee naar huis te nemen.
De spanning: meer dan alleen vragen beantwoorden
Waar traditionele quizshows gericht zijn op korte rondes en een beperkt aantal vragen, is De Quizmarathon dus een ware uitputtingsslag. Deelnemers krijgen nauwelijks rustpauzes en moeten dus onder vermoeidheid presteren.
Het programma is voor jou als kijker leuk, omdat het leuk is om te zien hoe de deelnemers met elkaar omgaan en hoe er bepaalde strategieën worden uitgedokterd.
Eliminatie
Elke aflevering moet één kandidaat van het minst succesvolle team de show verlaten. De teamleden stemmen individueel welke teamgenoot het spel moet worden geëlimineerd.
En is een dilemma. Want kies je voor een sterke tegenstander omdat je in de volgende aflevering weer goed kunt gebruiken? Kies je voor iemand die weinig uitspookt of gewoon voor de persoon die je niet kunt luchten of zien? Het laatste ligt het meest voor de hand.
De kandidaat met de meeste stemmen gaat de eliminatie-uitdaging aan en kiest hiervoor zélf een tegenstander uit de overgebleven teamleden. De verliezer verlaat het spel.
Je moet dus strategisch stemmen, zodat er niet een speler wordt gekozen, die jou niet mag en daarom jou kiest om de eliminatie tegen te spelen!
Aan het einde van de Quizmarathon is er slechts één winnaar die de geldprijs mee naar huis mag nemen. De jackpot groeit met elk correct antwoord en kan uiteindelijk oplopen tot een enorm bedrag. Welk bedrag is niet bekend gemaakt.
Na vier weken strijden drie finalisten op 12 december in de laatste aflevering om de enorme jackpot die zij zelf bijeen hebben gespeeld.
Rob Kamphues past bij deze show
We kennen Rob Kamphues als presentator van ‘de Reünie' en van Formule 1 programma's bij Ziggo Sport. Dat SBS6 in Rob Kamphues de ideale presentator ziet voor deze revolutionaire quiz, begrijpen wij wel.
Rob heeft een cabaret achtergrond en kan grappig en ad rem uit de hoek komen. Zijn scherpe humor, relativeringsvermogen en luchtige stijl passen goed bij dit programma.
Kamphues gaf in een interview aan dat hij zich als quizmaster heeft voorbereid door drie weken lang geen alcohol gedronken te hebben, om zo wat scherper te blijven.
In het programma is alles te zien, waardoor de spel en reality in elkaar overlopen. Het format zal daarom zowel quiz als liefhebbers van realityshows (zoals Big Brother) aanspreken. Er is dus een behoorlijke grote groep Nederlanders die dit tv-programma zou kunnen gaan kijken.
Kijkcijfers en sponsor
Lotto is één van de vele Nederlandse loterijen en verbind zijn naam aan deze vernieuwende quiz. Shows waar de Lotto zijn naam aanhangt, scoren meestal goede kijkcijfers. Dit komt mede omdat ze op prime time worden uitgezonden.
Naast hoge kijkcijfers (wij verwachten 800.000 kijkers) hopen de makers dat het programma via de socials viraal gaat. Als kijkers ga je van bepaalde deelnemers houden en sommige zul je niet uit kunnen staan. Ook zullen er onuitstaanbare en speciale momenten worden gedeeld op Instagram of TikTok.
Dat is natuurlijk lekker om de sponsor, de Lotto, de nodige exposure te geven. Lotto sponsorde eerder het zeer succesvolle ‘Lotto Weekend Miljonairs'. Dat programma heeft een wat oubollige imago. Lotto was waarschijnlijk ook daarom op zoek naar een wat sprankelender tv programma om het merk aan te verbinden.
Mocht Lotto de Quizmarathon een succes zijn, dan heeft SBS6 samen met de Lotto, de komende jaren een aantrekkelijk en vernieuwend programma in handen.