verschil in reclameborden
Home » Blog » Virtual advertising: Wij zien TOTO, Duitsers niet

Virtual advertising: Wij zien TOTO, Duitsers niet

Wie naar de wedstrijd Duitsland – Nederland heeft gekeken, zag niet alleen dat Nederland verre van goed speelde, maar ook dat TOTO op de reclameborden te zien was. Niks bijzonders zou je zeggen. Toch wel…

We zien TOTO wel vaker bij Eredivisiewedstrijden op de reclameborden verschijnen. Maar ik vroeg me af waarom TOTO daar te zien was en of dat de Duitse kijker dit dan ook zou zien. Dat zou raar zijn, want wat moet een Duitser met TOTO? Die exposure op de borden zouden dan beter op de Duitse markt gericht kunnen zijn.

Een aantal jaar geleden had ik het antwoord gevonden. Toen stonden er aan de andere kant van het veld ook camera's en daar waren dan Duitse reclameborden te zien. Grappige was dan dat de elftallen dan op de Duitse zender de andere kant opspeelden.

Maar dit keer bij Duitsland – Nederland was dat niet het geval. Ze speelden allebei dezelfde kant op. Zat ik naar mindfuck te kijken? Op Twitter zag ik dat het andere mensen ook was opgevallen en dat wanneer je zapte naar de Duitse zender de camera's aan dezelfde kant stonden en dat er op de Duitse zender Duitse reclameborden te zien waren.

virtual advertising technologie

Virtual Advertising technologie

Bij deze wedstrijd werd er gebruik gemaakt van Touchline Ads. Dit is een manier om dynamische reclameboodschappen langs de zijlijn van het voetbalveld weer te geven, waardoor adverteerders meer flexibel zijn in wat ze de televisiekijkers tonen. Zo krijg je als kijker een meer gepersonaliseerde kijkervaring.

multilaterale feed

Hoe werkt dat dan? Via een zogenaamde multilaterale feed, geproduceerd door een Host Broadcaster, worden er verschillende camera's gebruikt om de wedstrijd vanuit verschillende hoeken vast te leggen.

Deze camera's zijn verspreid over het stadion die verschillende shots vastleggen, zoals close-ups van spelers, overzichtsshots van het veld en beelden vanaf de tribunes.

Daarbij is het mogelijk de advertenties die te zien zijn op de reclameborden aan te passen aan de locatie van de kijker. Het uitzendsignaal wordt dan aangepast aan de geografische locatie, zodat kijkers in verschillende regio's verschillende advertenties te zien krijgen op de reclameborden rondom het veld.

Deze techniek is voor de UEFA en de FIFA natuurlijk een mooie uitvinding, want zo kun je in theorie elk land z'n eigen specifieke reclames laten tonen. Ook tijdens het EK 2024 in Duitsland zal er waarschijnlijk van deze techniek gebruik worden gemaakt.

Adverteerders weten op die manier zeker dat ze de juiste groepen bereiken. Want Koning TOTO wil jou en mij graag bereiken, maar aan een Duitser hebben ze niks, die hebben niet eens een koning.

Overigens bestaat deze techniek al een tijdje. Alleen viel het mij deze week pas op en vond ik het leuk om hier even aandacht aan te besteden, want misschien wist jij het ook nog niet.

5/5 - (1 stemmen)

Klik eerlijk, je krijgt 100% toegang, ongeacht je leeftijd.

Je bevestigt hiermee dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je niet bent uitgesloten van deelname aan online kansspelen.

Wat is je leeftijd?

WELKOM BIJ INTIKKERTJE.NL