Login
casino reclames
Home » Blog » casino nieuws » ‘Speel Bewust’ wordt ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd’

‘Speel Bewust’ wordt ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd’

‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+’ wordt de nieuwe waarschuwende tekst voor kansspelen. De huidige slogan ‘Speel bewust, 18+’ werd in een Kamerdebat als te licht en te aansporend bestempeld. Daarom is deze nieuwe waarschuwende tekst ontwikkeld.

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Vanwege de risico’s die deelname aan kansspelen met zich mee brengt, is in de Wet Kansspelen vastgelegd dat vergunninghouders een waarschuwingstekst moeten plaatsen op wervings- en reclameactiviteiten. De nieuwe waarschuwingszin dienen aanbieders van risicovolle kansspelen uiterlijk 1 april 2022 ingevoerd te hebben.

De tekst is tot stand gekomen onder regie van het Trimbos-instituut.

Tombola eerste die tekst doorvoert

Bingosite Tombola heeft de tekst  “Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+” half januari 2021 doorgevoerd in tv commercials. Tombola is de eerste legale aanbieder die de nieuwe tekst door heeft gevoerd. Zoals eerder gezegd is het dus vanaf april verplicht voor online casino aanbieders de tekst in marketinguitingen door te voeren.

Onderzoek naar beste zin

Vijf zogenaamde waarschuwingszinnen werden voorgelegd aan de doelgroep bestaande uit 400 Nederlanders. De groep werd verdeeld in vier subgroepen, elk bestaande uit 100 mensen uit de volgende (risico)groepen:

  • jongeren tussen de 16 en 24 jaar;
  • mensen met een laag opleidingsniveau;
  • mensen die incidenteel deelnemen aan kansspelen;
  • mensen die regelmatig deelnemen aan kansspelen.

De conceptteksten (slogans) zijn tevens voorgelegd aan een specifieke groep ervaringsdeskundigen uit het netwerk van het Trimbos-instituut.

De zinnen waaruit gekozen kon worden en de scores zie je in onderstaande grafiek.

wat-kost-gokken-jou-stop-op-tijd

Gekozen is voor de slogan: Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Als onderbouwing voor deze keuze werden deze punten aangedragen:

  • De tekst benoemt duidelijk waar het om gaat, namelijk gokken. Alle vertegenwoordigers van de zorg vonden dat het woord “gokken” sowieso in de tekst moest staan.
  • De tekst sluit goed aan bij de opdracht, want hij wijst op risico’s.
  • De tekst is directief en confronterend.
  • Er is meer te verliezen bij gokken dan alleen geld, daarom ging de voorkeur uit naar deze tekst boven de nummer 2.
  • In het panelonderzoek kwam naar voren dat deelnemers van mening waren dat de tekst waarschuwt voor verslaving.

Casino’s met een Nederlandse vergunning moeten zich ook aan andere casino reclame regels houden.

4.2/5 - (11 stemmen)