433, bereikt jongeren met voetbal
Stefan Garsthagen
Wat is het succes van het merk 433, het grootste online voetbal community platform ter wereld? Het bedrijf heeft rond de zeventig miljoen gebruikers, waarvan de helft via Instagram. Wat maakt 433 zo populair en wat zijn de toekomstplannen van deze succesvolle Nederlandse internetonderneming?
433 is een full service, digitaal en social media bureau gericht op voetbal. Het bedrijf werd zo’n 10 jaar geleden opgericht, tegelijk met twee andere concepten, te weten het modemerk BALR. en lifestyle platform Wannahaves.
De bedrijven werden gezamenlijk opgericht door Demy de Zeeuw, Ralph de Geus en Juul Manders. Demy de Zeeuw was eerder een succesvolle voetballer en speelde o.a. in de Eredivisie bij Ajax en AZ.
Sociale media
Jongeren zitten meer dan zes uur per dag op hun mobieltje. Veel van hen zijn voetbalfan, dus dat is een grote en interessante doelgroep die perfect te bereiken is via de sociale media van 433.
Het populaire platform heeft 2 miljard views per maand. Daarvan is 45 procent van de moeilijk te bereiken doelgroep 20-34 jarigen, ook wel de generatie Y genoemd. 94% van de kijkers is man.
Betekenis ‘433': de klassieke Nederlandse voetbalopstelling.
433NL
433NL, het Instagram account van 433 in Nederland heeft 1 miljoen volgers, waarvan 93% man is. Er zijn 80 miljoen views en 98 miljoen impressies per maand met een engagement rate van 4%. Daarmee is 433NL de grootste voetbal community van Nederland. De doelgroep is 16 tot 38 jaar, man en geïnteresseerd in voetbal en sport, voetbalspelers, fun en gaming.
Het platform is dus uitermate geschikt voor bedrijven die bijvoorbeeld rondom het WK voetbal in een voetbal umfeld hun product of dienst aan jongeren willen tonen.
433 Voetbalfilmpjes
Het begon toen Rogier Deelstra zes jaar geleden op Twitter begon met een kanaal met leuke voetbalfilmpjes. Demy de Zeeuw gaf toen aan dat ze dat concept moesten uitrollen naar Instagram, omdat dat destijds meer plaatjes georiënteerd was. 433 scoorde daar direct met de voetbalfilmpjes.
Influencers
De 433 community wordt gevolgd door zo’n duizenden professionele voetballers zoals Ronaldo, Messie en Mbappé. Die bezoeken 433 op Instagram en liken comments en reposten de content en taggen andere voetbalsterren. Op deze manier krijgen de posts van 433 een miljoenen bereik. Reclame maken hoeft 433 dus niet. Het zijn de bekende voetbalsterren en influencers die gratis en voor niks de content de wereld oversturen.
433 Partners
433 werkt samen met grote merken die de jeugd zeer aanspreken, waaronder Nike, Adidas, Red Bull en EA Sports.
Wat is het succes van 433?
Een merk als Nike kan zijn merk natuurlijk niet objectief de hemel in prijzen via zijn eigen site. Dat zou niet geloofwaardig overkomen bij de jeugd. Daarom kiest Nike ervoor om via 433 te communiceren met de doelgroep. Niet via banners en platte advertenties, maar via storytelling. Het gaat om het vertellen van een pakkend en geloofwaardig verhaal aan de jeugd, leuk en origineel verpakt.
Nieuwe strategie 433
433 bereikt maandelijks honderden miljoenen fans via social media. Maar 433 wil meer. Zo wil het bedrijf meer controle over de content. Daarnaast zal 433 met een abonnementenmodel komen, waarbij de abonnee via een goedkoop abonnement nog betere en kwalitatievere content ontvangt. De consument staat hierbij centraal met als motto: underpromise en overdeliver.
Verder wil het bedrijf niet alleen vermaak met content bieden, maar de kijker ook aan het sporten krijgen. Om dit te bewerkstelligen is platform Jogo overgenomen.
Overname Jogo
Jogo helpt de prestaties van jonge voetballers te verbeteren door middel van videobeelden en sensoren in schoenen. Jogo ontwikkelt de sensoren voor in de voetbalschoenen en die kunnen nu dus in de schijnwerpers worden gezet bij de miljoenen kijkers van 433.
Jogo oprichter David Dwinger en Demy de Zeeuw van 433 hopen dat het bedrijf binnen vier jaar een waarde heeft van minimaal een miljard euro. Jogo werkt al samen met grote voetbalclubs, zoals Manchester City, Valencia, en Benfica.
Eerst veel kijkers, daarna winst
Veel winst maakte het bedrijf nog niet. Met advertentie verkopen hebben ze zich raar genoeg nooit bezig gehouden. Er was maar één doel: heel groot worden.
Inmiddels heeft 433 de beschikking over veel data van de kijkers. Zo weten ze wie er kijken, waar ze vandaan en zijn de interessegebieden in kaart gebracht. Dit biedt kansen om gericht te adverteren.
Er zijn ook plannen om formats te maken. Zo wordt er nu een 433 voetbalshow ontwikkelt in samenwerking met Circus Casino, een legaal online casino in Nederland. Een slimme zet van Circus Casino, want de bookmaker kan op deze manier het voorspellen van voetbalwedstrijden en andere sporten onder de aandacht brengen aan een grote groep voetbalfans en potentiële gokkers.
433 wil ook documentaires gaan maken en andere beeldende content creëren. Het Nederlandse bedrijf heeft de ambitie een gerenommeerd productiehuis te worden.
Demy de Zeeuw heeft ook aangegeven dat hij het allergrootste voetbal productiehuis ter wereld wil creëren. Zelf zegt hij het met het productiehuis het RTL van de voetbalwereld te willen worden.
433 content partners
433 werkt samen met een groot aantal content partners. Bekende content partners zijn o.a. de Bundesliga, de KNVB met het Nederlands Elftal maar ook voetbalclubs als Real Madrid, FC Barcelona, Juventus en Paris Saint Germain.
433 cijfers
433 heeft meer dan 64 miljoen followers op alle platforms, waarvan 43 miljoen op Instagram en 11 miljoen volgers op TikTok. Met meer dan 2 miljoen views per maand en 5 biljoen impressies per maand is 433 een gigant op de sociale media.
BALR.
Naast het merk 433 wordt het kledingmerk Balr. gevoerd en dat gaat ook bijzonder goed. De kleding wordt inmiddels in meer dan 150 landen verkocht. Grote sterren zijn fan van het merk, waaronder Fernando Torres, Neymar Jr. en dj Hardwell. Het kledingmerk werkt inmiddels samen met zo’n 1200 vloggers en bloggers.
Stefan Garsthagen
Stefan is oprichter van de website Intikkertje en is al zijn hele leven geïnteresseerd in wedden op sport en casino’s.
Hij schrijft graag over de ontwikkelingen en nieuwtjes op casinogebied. Ook bezoekt hij de online casino's en beoordeelt deze in casino reviews.
Vijftien jaar geleden startte hij deze website als voetbalpoule platform waar inmiddels meer dan 400.000 voetbalfans een poule invulden.