leeftijd controle
Gouden Loeki
Home » Blog » De Gouden Loeki 2023 voor beste reclame gaat naar… Staatsloterij?

De Gouden Loeki 2023 voor beste reclame gaat naar… Staatsloterij?

Het kijken naar commercials voelt voor veel mensen aan als tijdverspilling en ervaren het als irritant. De Ster wil uiteraard dat mensen reclames leuk(er) gaan vinden. Daarom organiseert het elk jaar de Ster Gouden Loeki, een prijsuitreiking waarbij de kijker betrokken wordt.

De winnaar van de Gouden Loeki wordt bepaald door een publiekspanel van GfK en door het Nederlands publiek. Het publiekspanel heeft de reclame van de Staatsloterij al positief beoordeeld, dus de commercial heeft een goede kans om de finale te winnen.

De reclame “Geloof in geluk” van de Staatsloterij is een van de tien kwartaalwinnaars van 2023. Het is het enige kansspelbedrijf dat een nominatie te pakken heeft. De kans dat er in de toekomst nog kansspelbedrijven een Gouden Loeki gaan winnen, is klein. Er is namelijk een verbod op gokreclames van online casino's.

Geloof in geluk

De commercial van de Staatsloterij vertelt het verhaal van een man en een vrouw die elkaar vinden dankzij de Staatsloterij. Het reclamefilmpje is goed geproduceerd en de muziek is pakkend. De reclame is ook relevant voor de doelgroep van de Staatsloterij, namelijk mensen die dromen om een grote prijs te winnen.

Er zijn nog negen andere kwartaalwinnaars in de race waaronder grote merken als Albert Heijn, Allianz Direct en Kruidvat. Tijdens de finale van de Ster Gouden Loeki op 14 maart 2024 komen we te weten wie de winnaar is.

Hier is het volledige lijstje met de kwartaalwinnaars:

  • Hema met ‘Kerst’
  • Albert Heijn met ‘Kerst gaat vooral om met wie je aan tafel zit’
  • Kruidvat met ‘Gezondheidsvragen’
  • Lidl met ‘Magische feestdagen’
  • Allianz Direct met ‘It’s not hard to be smart’
  • KWF met ‘Voor het leven’
  • Hornbach met ‘Iedere m2 verdient de beste ter wereld te zijn’
  • Alzheimer Nederland met ‘Wat alz… het jouw broertje is’
  • Doritos met ‘For the bold in everyone’
  • Staatsloterij met ‘Geloof in geluk’

Wat is de Ster Gouden Loeki?

De bedoeling van de Ster Gouden Loeki is om het Nederlandse publiek actief te betrekken bij reclame. Daarnaast wil de Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclames te maken.

Elk kwartaal worden de tien leukste, mooiste, meest ontroerende of populairste commercials van het kwartaal gekozen door een publiekspanel van GfK. Deze tien commercials gaan door naar de finale, die live wordt uitgezonden op televisie. In de finale kan het publiek dan stemmen op de allerbeste commercial van het jaar.

De Ster Gouden Loeki is een begrip in Nederland. De prijs wordt al sinds 1995 uitgereikt en is altijd een groot succes. De reclames die de Gouden Loeki winnen, zijn vaak ook de meest memorabele en populaire commercials van het jaar.

Glans verloren

Vroeger had de prijs groot aanzien en waren televisie reclames nog vaak een onderwerp van gesprek bij tv kijkers. Wie herinnert zich bijvoorbeeld niet de reclame van Rolo met de olifant? In de loop der tijd heeft de tv reclame wat van z'n glans verloren, al is de prijs wel felbegeerd door de reclamebureaus.

Verdient de Staatsloterij de Gouden Loeki?

De Staatsloterij heeft al vier keer een Gouden Loeki gewonnen in de laatste vijf jaar. De trofeeënkast van de loterij puilt dus al uit met Gouden Loeki’s.

Het succes van de commercials van de Staatsloterij heeft te maken met de emoties die ze opwekken. In de commercials staan mensen centraal waarin het publiek zich kan herkennen.

Zal het publiek nogmaals stemmen voor de Staatsloterij of krijgt een ander bedrijf dit jaar de kans om de prijs te winnen?

3/5 - (2 stemmen)

Klik eerlijk, je krijgt 100% toegang, ongeacht je leeftijd.

Je bevestigt hiermee dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je niet bent uitgesloten van deelname aan online kansspelen.

Wat is je leeftijd?

WELKOM BIJ INTIKKERTJE.NL