leeftijd controle

Alles over gamification in online casino’s

gamefication casino

Online casino’s zijn aldoor op zoek naar manieren om spelers meer en langer geboeid te houden. Een van de technieken die zij hiervoor inzetten is gamification. Kort gezegd is gamification het gebruiken van speeltechnieken en speltechnieken om het gedrag van mensen op een positieve manier te beïnvloeden. Intikkertje legt je uit hoe gamifications steeds vaker in online casino’s gebruikt wordt.

Om te beginnen leggen we je uit wat gamificatie (in het engels gamification) betekent.

Wat is gamification?

Betekenis gamification: het toepassen van game-elementen in een niet-spelomgeving. Er worden  spelprincipes en speeltechnieken ingezet om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen.

Gamification wordt gebruikt door bedrijven om door middel van spelelementen het gedrag van mensen te sturen.

Door gebruik maken van gamification-elementen zoals beloningsprogramma’s en loyaliteitspunten, kunnen winkels nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten meer laten kopen.

Voorbeelden gamification

Een voorbeeld van gamification bij een online shop is dat je als klant punten kan verdienen door reviews te schrijven of vrienden uit te nodigen iets bij bij de online shop te kopen. De klant wordt dan bijvoorbeeld beloond met een bepaalde korting.

In dit geval is gamification een manier om mensen gedrag te laten uitvoeren (vrienden naar shop laten komen), waardoor het uiteindelijke doel (meer omzet genereren) wordt bereikt.

Ook op scholen wordt gamificatie ingezet, om de saaie lesstof of verhalen van de leraar aantrekkelijker te maken en de lesstof op een speelse manier aan te bieden. Denk hierbij aan educatieve spelletjes en quizzen die de leerlingen en  studenten motiveren om te leren en de leerstof beter te begrijpen.

Je kunt bedenken dat er tal van gamification mogelijkheden zijn en dat het daarom een populair middel is om in je bedrijf in te zetten.

i-gaming gamificationGamification in online casino’s

Ook in de iGaming branche is gamification een veelvuldig gebruikt principe. Met name op het gebied van speler engagement wordt gamification veel gebruikt.

Online casino’s concurreren sterk met elkaar. Ze willen nieuwe spelers aantrekken, maar ook bestaande spelers houden. Daarnaast hopen ze dat hun spelers zo veel mogelijk tijd op hun website doorbrengen. Dit zijn allemaal doelen waarvoor zij gamification gebruiken.

VIP of loyaliteitsprogramma’s

Een van de duidelijkste aspecten in het online casino waar gamification een belangrijke rol speelt, zijn de VIP en/of loyaliteitsprogramma's die sommige online goksites aanbieden.

Door meer te gokken kunnen spelers niet alleen punten verdienen en beloningen claimen, maar ze kunnen ook nog hogere levels bereiken. Hoe hoger het level, hoe meer voordelen en extraatjes de speler krijgt.

Over het algemeen zijn mensen hier behoorlijk gevoelig voor, waardoor ze hard hun best gaan doen om het hogere niveau te behalen.

Toernooien en andere promoties

Ook in casino promoties is gamification volop aanwezig. Zo bieden veel casino’s toernooien aan, waarin spelers moeten proberen zo hoog mogelijk in het klassement te eindigen.

Hoe meer punten je verdient, hoe hoger je eindigt. Een real-time klassement, waardoor je constant in de gaten kunt houden hoe jij het ten opzichte van de andere spelers doet, voegt hier nog een extra element van spanning en motivatie aan toe.

Daarnaast zijn er ook promoties waarbij je eerst een ‘quest’ of ‘opdracht’ moet voltooien, voordat je je beloning kunt claimen. Helemaal als er ook nog tijdsdruk op het uitvoeren van zo’n opdracht ligt, spoort dit mensen aan om snel aan de slag te gaan. 

Gamification in casino spellen

Niet alleen de online casino’s zelf doen aan gamification om spelers zo lang mogelijk geboeid te houden, ook game providers dragen hun steentje bij.

Binnen casino spellen wordt gamification toegepast om je zo lang mogelijk aan het spelen te houden. Dit kan op verschillende manieren worden toegepast.

Een verhaallijn volgen

Een van de aspecten van gamification die in steeds meer videoslots terug te vinden is, is het volgen van een verhaallijn. Door langer te spelen kun je steeds meer over de personages en het verhaal leren.

Ditzelfde principe wordt ook in vervolgspellen toegepast. Denk bijvoorbeeld aan de serie Nitropolis-videoslots van ELK Studios. In elk van deze spellen wordt een klein stukje van het verhaal verteld.

Hetzelfde geldt voor de Pirots gokkasten van dezelfde maker en Immortal Romance van Stormcraft Studios. Als speler raak je betrokken bij het verhaal en wil je meer weten, waardoor je geneigd bent om  ook de andere spellen te gaan spelen.

Meer functies ontgrendelen

Een andere manier waarop gamification in videoslots wordt toegepast, is door progressieve elementen in het spel toe te passen.

Het vullen van een meter door het verzamelen van symbolen of het ontgrendelen van een nieuw spelniveau na het behalen van bepaalde combinaties op het speelveld zijn hier uitstekende voorbeelden van.

Jackpots die gedurende het spel in waarde kunnen stijgen zijn ook een vorm van gamification.

Controle over het spelverloop

Als je actief mee mag doen aan het spel, ben je geneigd om meer interesse te tonen en langer door te spelen. Interactieve elementen, die verder strekken dan enkel op de draaiknop drukken, zijn daarom ook een belangrijk onderdeel van gamification.

In casino spellen wordt dit op diverse manieren geïntegreerd. Zo zijn er steeds meer videoslots waarbij de speler zelf mag kiezen uit verschillende bonus features. Ook het mogen aanwijzen van verstopte geldprijs valt hieronder. Door de interactie met het spel heb je het gevoel meer controle over het spelverloop te hebben, waardoor het spel langer leuk blijft.

Gamification in het live casino

Ook in het online live casino wordt gamification toegepast. Hier wordt vooral ingezet op interactie tussen de speler, de croupier en andere spelers. Zo kunnen spelers met elkaar chatten en is er na elke ronde te zien hoeveel iedereen gewonnen heeft.

Net als bij toernooien, wakkert dit een competitief element aan bij veel spelers. Daarnaast zijn er spellen waarbij de croupier de winnende spelers bij naam noemt en feliciteert, wat een persoonlijk tintje aan het spel geeft.

Ook worden er vaak live casino toernooien en uitdagingen georganiseerd, waarmee de speler beloningen kan verdienen.

Conclusie

Gamification is in veel sectoren een belangrijke marketing tool en ook in het online casino wordt het veelvuldig ingezet. Als speler heb je vaak helemaal niet door welke technieken het online casino en game providers allemaal inzetten om je langer, en of meer, te laten spelen.

Met het oog op verslavingen kan dit gevaarlijk zijn, maar gamification zorgt tegelijkertijd ook voor veel extra speelplezier.

Gamification is een populair middel en een  van de belangrijke trends bij online casino's om je als kansspelbedrijf te kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Het is leuk om mee te kunnen doen aan toernooien of uitdagingen en het is fijn als je inzet ergens mee beloond wordt. Zo maakt gamification online gokken voor veel mensen aantrekkelijker en dat is uiteindelijk goed voor de portemonnee van het online casino.

Simpel gezegd is gamification het inzetten van spelelementen met als doel om het gedrag van mensen te sturen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die punten verzamelen en/of beloningen verdienen als ze het gewenste gedrag laten zien. Het is een manier om mensen het gewenste gedrag te laten uitvoeren, waardoor het uiteindelijke doel wordt bereikt. Een simpele AH bonuskaart is een voorbeeld van gamification.
5/5 - (1 stemmen)

Klik eerlijk, je krijgt 100% toegang, ongeacht je leeftijd.

Je bevestigt hiermee dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je niet bent uitgesloten van deelname aan online kansspelen.

Wat is je leeftijd?

WELKOM BIJ INTIKKERTJE.NL