Naast Silverstone en Spa staat er nog één historisch circuit op de moderne Formule 1-kalender. Het Autodromo di Monza is niet meer hetzelfde circuit als destijds, maar het is nog steeds een echt hoog snelheidscircuit. In dit artikel lees je alles over de Grand Prix van Italië (F1 Monza).
De Grand Prix van Italië staat sinds 1950 onafgebroken op de Formule 1-kalender. Met uitzondering van het jaar 1980, toen de race op Imola verreden werd, vond de race elk jaar op Monza plaats. Dat betekent dat het circuit een geweldige, maar ook een treurige geschiedenis heeft.
Overigens wordt er in Italië ook Formule 1 gereden in Imola, te weten de Grand Prix Emilia-Romagna.
De Grand Prix van Italië
Autodromo Nazionale di Monza, gelokaliseerd ten noordoosten van Milaan, wordt ook wel de Temple of Speed genoemd. Die bijnaam dankt de baan aan het feit dat het circuit bijna geen bochten heeft. Tussen 1958 en 1966 werd er zelfs op een kombaan geracet.
In 1971 werd de snelste F1 Grand Prix in de geschiedenis verreden op Monza. Winnaar Peter Gethin won de race met een gemiddelde snelheid van 242 kilometer per uur. Runner-up Ronnie Petersen finishte op slechts een tiende van de winnaar.
Jochen Rindt werd in 1970 postuum wereldkampioen. De Oostenrijker verongelukte tijdens de vrije training voor de Grand Prix van Italië in Monza. Ook de Zweedse coureur Ronnie Peterson overleed in 1978 op Monza na een ongeluk tijdens de laatste ronde van de Italiaanse Grand Prix.
Formule 1 Monza Circuit
Het circuit in Monza heeft anno 2023 een lengte van 5,793 kilometer. De baan kent 11 bochten. De snelste ronde staat op naam van de Braziliaan Rubens Barrichello. Hij reed een rondje Monza in 2011 in 1:21:046.
In de Formule 1 configuratie kent het circuit tijdens de race twee DRS-zones. De eerste zone is gelokaliseerd nabij start-finish richting de Variante Rettifilio. De tweede DRS-zone ligt op het rechte stuk tussen de tweede Lesmo-bocht en de Variante Ascari.
Prestaties Verstappen op Monza
Monza en Max Verstappen zijn geen vrienden. Verstappen debuteerde in 2015 in zijn Toro Rosso op Monza met een twaalfde plaats.
Een jaar later racete hij voor Red Bull Racing, maar echt succesvol is de Nederlander nog niet geweest in Italië.
Dat heeft deels te maken met de keuzes die zijn team gemaakt heeft in het verleden. Monza was voor Red Bull Racing vaak het moment in het seizoen om een dreigende gridstraf te pakken. Dat resulteerde in zevende, vijfde en achtste plaatsen.
In 2021 kende Verstappen een controversiële race. Lewis Hamilton keerde na een pitstop vlak voor Verstappen terug op de baan. De Nederlander wilde zijn titel rivaal direct in de eerste chicane passeren, maar dit ging mis.
De Red Bull van Verstappen kwam gedeeltelijk op de Mercedes van Hamilton terecht. Voor beide coureurs was het direct einde oefening.
In 2022 wist Max Verstappen de GP van Italië voor het eerst op zijn naam te schrijven. Ook in 2023 won Max Verstappen kwam Verstappen als eerst over de finish en pakte daarmee zijn tiende formule 1 overwinning op rij. Sergio Perez werd tweede, Carlos Sainz derde.
Max Verstappen over F1 Monza: ‘Italianen hebben zoveel passie voor autosport. Dat is mooi om mee te maken.’
Monza en wedden op de winnaar
Wedden op formule 1 lijkt vrij simpel, omdat vaak de favoriet als eerste over de finish rijdt. Maar op het circuit van Monza is dat toch een ander verhaal. De races kenden hier de laatste jaren geregeld verrassende winnaars.
Onder andere Pierre Gasly (Toro Rosso, 2020) en Daniel Ricciardo (McLaren, 2021) wonnen de Grand Prix van Italië voordat Max Verstappen in 2022 op jacht naar zijn tweede wereldtitel eindelijk de Italiaanse race op zijn naam schreef.
F1 Monza recente winnaars
2018 Lewis Hamilton (Mercedes)
2019 Charles Leclerc (Ferrari)
2020 Pierre Gasly (Toro Rosso)
2021 Daniel Ricciardo (McLaren)
2022 Max Verstappen (Red Bull Racing)
Benieuwd naar de F1 tijden zodat je tijdig voor de tv kan zitten? In onze kalender vind je alle up-to-date informatie over de tijden.
Bezoeken Monza
Wil je de Grand Prix van Italië bezoeken, dan raden we je zeker aan om een kijkje te gaan nemen bij de oude kombaan. Deze is nog altijd voor het gedeelte dat niet gebruikt wordt in de huidige configuratie aanwezig op het binnenterrein van het circuit van Monza.