F1 Imola, Italië

f1 imola

De Grand Prix Emilia-Romagna (F1 Imola) wordt verreden op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Lees hier alles over circuit op Imola en waarom de coureurs zo gek zijn op dit ouderwetse circuit in Italië.

Grand Prix Emilia-Romagna

Het circuit in Imola in Italië draagt de naam Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari en werd in 1950 gebouwd. De eerste officiële race vond plaats in 1953.

Er werden belangrijke motorraces georganiseerd, waaronder het Internationale Formule 3000-kampioenschap en de Grand Prix Formule 1 van San Marino. In 1980 werd er voor het eerst een Italiaanse Grand Prix gehouden.

Het circuit wordt gezien als de thuishaven van Ferrari. Tijdens de race zijn de tribunes Ferrari rood gekleurd met fans die zijn uitgedost in de kleuren van het automerk waar zij zo trots op zijn.

De oorspronkelijke naam van het circuit, Autodromo Dino Ferrari, werd in 1988 aangepast met toevoeging van de naam van Enzo Ferrari, de oprichter van Ferrari.

Overigens wordt er in Italië nog een F1 race gereden in Monza.

Imola terug op de Formule kalender

Van 1981 tot en met 2006 werd op het Imola circuit onder de toenmalige naam ‘de Grand Prix van San Marino' verreden. Sinds 2020 staat Imola, na 15 jaar afwezigheid, weer op de F1-kalender, als gevolg van het coronavirus.

Het circuit is zeer populair bij zowel coureurs als toeschouwers door de nostalgische, ouderwetse sfeer. Zo staat de baan bekend om iconische bochten zoals Piratella en Acque Minerali.

Kenmerken circuit Imola

Het circuit in Imalo ligt bij Bologna in de bossen langs de rivier de Santerno en is 4,909 km lang. In totaal worden er 63 ronden gereden en de race lengte is 309,049 km.

Kenmerkend is dat er tegen de klok in wordt gereden en het circuit wordt ook wel ‘de rit in de achtbaan’ genoemd.

Op het Imola F1 circuit is het moeilijk inhalen. Er zijn 17 bochten en er is één DRS zone. Deze DRS zone loopt van start/finish naar bocht 2, de Tamburello bocht. Bij een goede exit is er een kansje om in bocht 7 (Tosa bocht) in te halen.

Max Verstappen over Imola

“Imola is een mooie baan, maar het is geen eenvoudig circuit. Het is er vrij smal en er zijn veel kerbstones die je moet nemen. Het is belangrijk om een goed compromis te vinden tussen topsnelheid op het lange rechte stuk en ook goed bochtenwerk om de kerbstones goed te kunnen nemen. Een mooie uitdaging.”

Recente winnaars F1 Imola

In 2022 won Max Verstappen de sprintrace in Imola en wist hij de Formule 1 race makkelijk te winnen, gevolgd door Sergio Perez en Lando Norris. Opmerkelijk was dat Lewis Hamilton op een volledige ronde achterstand van Max eindigde.

2020 Lewis Hamilton (Mercedes)
2021 Max Verstappen (Red Bull)
2022 Max Verstappen (Red Bull)

F1 tijdschema Imola

Bezoek onze pagina met het F1 tijdschema om te zien hoe laat de vrije trainingen, kwalificatie en de race in Imola van de Emilia-Romagna Grand Prix plaatsvinden.

imola circuit

Zware ongevallen

Het circuit kent ook enkele zwarte bladzijden. Met name door de hobbels, het gebrek aan ruimte en een betonnen muur, zorgde de Tamburello-bocht voor veel problemen.

Nelson Piquet crashte tijdens de training in 1987 door een klapband, waardoor hij de race door een blessure aan zich voorbij moest laten gaan.

In 1989 crashte Gerhard Berger met zijn Ferrari in de San Marino Grand Prix op Tamburello. Zijn auto vatte vlam en hij moest door de brandwonden (slechts) één race aan zich voorbij laten gaan.

In 1991 was er nog het ongeval in de Tamburello-bocht met Michele Alboreto en in 1992 was het Riccardo Patrese die een ongeluk had in de testsessie met zijn Williams bolide.

Dodelijke ongelukken Senna en Ratzenberger

Drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna kwam op 1 mei 1994 om het leven in de Tamburello-bocht.

Een dag ervoor, tijdens de kwalificatie, overleed Roland Ratzenberger toen hij met 314,9 km/h crashte in de betonnen muur.

Na deze dramatische gebeurtenissen is de bocht aangepast naar een links-rechts-links chicane in plaats van een linkse bocht. Deze aanpassing zorgde voor het vertragen van de raceauto’s en een veiligere bocht.

In 2007 verdween de Variante Bassa chicane voor start en finish en werden de pitboxen vernieuwd.

ayrton senna

Clash Villeneuve en Pironi

En dan was er nog het voorval tussen Gilles Villeneuve en Didier Pironi in 1982. In die race reed Villeneuve aan de leiding voor zijn teamgenoot Pironi. Het team had afgesproken om elkaar niet meer te passeren in de laatste ronde. Pironi lapte die regel aan zijn laars, en haalde Villeneuve in de laatste ronde in en won de race.

Villeneuve was woedend en zei nooit meer met Pironi te willen spreken. Twee weken later verongelukte Villeneuve in de Belgische Grand Prix op Zolder.

Bezoeken circuit Imola

Het circuit wordt jaarlijks nog door vele fans bezocht, onder andere om eer te betuigen aan Formule 1-icoon Ayrton Senna.

Er is een monument ter nagedachtenis aan Ayrton Senna, te vinden nabij het Tamburello gedeelte. Daar staat sinds 1997 een twee meter hoog bronzen beeld van Senna, dat is ontworpen door Stefano Pierotti.

Er vinden vele evenementen plaats op het Imola circuit, zoals de Superbike, de Endurance Championships en de autoshow Mostro Scambio. Laatst genoemde is een aanrader als je van oude auto’s en motoren houdt.

Klik eerlijk, je krijgt 100% toegang, ongeacht je leeftijd.

Je bevestigt hiermee dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je niet bent uitgesloten van deelname aan online kansspelen.

Wat is je leeftijd?

WELKOM BIJ INTIKKERTJE.NL