
Pragmatic lanceert ‘free chips’ marketingtool voor online casino’s

Pragmatic Play biedt casino's een manier om online casino’s zelf free spins en vanaf nu ook free chips te kunnen laten uitdelen aan spelers. Op deze manier kunnen de goksites nieuwe klanten werven en oude klanten benaderen om weer eens (gratis) te komen spelen.
Online kansspelaanbieders zijn, net als ieder ander bedrijf, op zoek naar manieren om hun omzet te optimaliseren.
Een van de manieren is om free spins, free bets of free chips geven aan bestaande en inactieve spelers. Zo behoud je bestaande spelers tevreden en kun je oude (inactieve) spelers heractiveren.
Pragmatic komt met Free Chips
Via het beheerplatform van Pragmatic Play kunnen online casino's voortaan free chips campagnes opzetten.
Pragmatic Play is softwareontwikkelaar van online gokkasten en live casino spellen,
Elk online casino in Nederland dat de spellen van Pragmatic Play aanbiedt (in Nederland is dat elk legaal online casino), kan gebruik maken van deze free chips gamification tool.
Welke casino's gebruik gaan maken van deze functionaliteit, is nog niet bekend. Niet alle legale aanbieders maken gebruik van Pragmatic Live, de live casino spellen van Pragmatic Play die te spelen zijn in het live casino.
Goksites die wel Pragmatic live spellen aanbieden, kunnen voortaan met free chips een gratis bonus aanbieden aan hun bezoekers van het casino. Die free chips kunnen dan worden gespeeld bij een bepaald aantal live casinospellen van Pragmatic Play.
De nieuwe tool is in eerste instantie beschikbaar voor de roulettevarianten van Pragmatic Play, zoals Lucky 6 Roulette, Speed Roulette 1, VIP Roulette en Mega Roulette. Later worden er ook andere live spellen toegevoegd.

Hoe werkt het?
De operators (casino aanbieders) het kunnen de tool o.a. gebruiken om bonussen op maat aan te bieden zonder complexe technieken, integraties en software.
Andere features die een casino kan gebruiken met deze Pragmatic tool, zijn marketingacties voor prijzendrops, toernooien en bonusrondes.
Een kansspelaanbieder kan zelf een free spins of free chips campagne instellen in het eigen beheersysteem. Er zijn twee manieren waarop casino’s free chips kunnen gebruiken:
- Standaard campagnes: een casino kan de nieuwe free chips toepassing heel eenvoudig inschakelen, wanneer het casino al gebruik maakt van de huidige free spins toepassing van Pragmatic Play.
- Op maat gemaakte campagnes: Voor speciale en complexere promoties kunnen extra API-integraties worden toegevoegd via de Pragmatic Play ‘live casino admin area' of rechtstreeks vanuit de backoffice van de operator.
Marketingtool voor casino's
Free chips zijn mooi voor spelers, omdat zij daarmee (onder bepaalde voorwaarden) gratis kunnen inzetten. Maar ook het online casino heeft er een voordeel aan. De free chips trekken namelijk spelers aan.
Met de functionaliteit kun je als casino op gemakkelijke wijze een casino bonus geven aan nieuwe of bestaande spelers. Zo kan een aanbieder zijn actieve klanten en spelers die al een tijd niet meer gespeeld hebben, een aantal free chips geven.
Hierdoor doet het casino aan klantenbinding door de bestaande spelers blij te maken met free chips. Daarnaast keren oude klanten na het lezen van de ‘free chips' mail terug. Hierdoor reactiveert een online casino oude klanten.
Het product zorgt er o.a. voor dat, wanneer een speler met free chips speelt, de waarde hiervan in zijn spelersaccount zal worden geplaatst. De free chips bonussen kunnen worden aangeboden als losse beloningen of als onderdeel van een complete promotiecampagne.
Overheid strenger: casino's op zoek naar tools
Het wordt voor online casino's in Nederland steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. De kansspelbelasting is flink verhoogd en de stortingslimiet is verlaagd, waardoor een speler van 24 jaar en ouder niet zo maar meer dan 700 euro per maand mag vergokken.
Daarnaast is er een verbod op gokreclames, is er een verbod op sportsponsoring aanstaande, en is het kabinet voornemens een algeheel verbod op gokreclames door te voeren.
Kortom: online casino's kunnen nog maar moeilijk nieuwe klanten werven en de bestaande klanten mogen niet te veel geld storten om te vergokken.
Het kwartje, dat spelers hierdoor juist vertrekken naar illegale casino's, is nog niet gevallen bij de verantwoordelijke partijen als de overheid en de Kansspelautoriteit (Ksa).
Deze gamificationfunctie stelt een online kansspelaanbieder in staat om speleracquisitie, betrokkenheid en retentie te maximaliseren.

Stefan is oprichter van de website Intikkertje en is al zijn hele leven geïnteresseerd in wedden op sport en casino’s.
Hij schrijft graag over de ontwikkelingen en nieuwtjes op casinogebied. Ook bezoekt hij de online casino's en beoordeelt deze in casino reviews.
Vijftien jaar geleden startte hij deze website als voetbalpoule platform waar inmiddels meer dan 400.000 voetbalfans een poule invulden.