VriendenLoterij Eredivisie wordt de nieuwe naam van de Eredivisie
De Eredivisie heet vanaf het seizoen 2025/26 de VriendenLoterij Eredivisie. De nieuwe samenwerking loopt tot en met het seizoen 2028/2029. Op Twitter en fora wordt negatief gereageerd op de nieuwe naamgever van de Eredivisie.
De Eredivisie is in het verleden gekoppeld aan diverse sponsoren. Overigens noemde men in die periode de competitie nog gewoon ‘de Eredivisie'.
periode | Naamgeving Eredivisie |
---|---|
1956-1990 | Eredivisie |
1990-1999 | PTT-Telecompetitie |
1999-2000 | KPN-Telecompetitie |
2000-2002 | KPN Eredivisie |
2002-2005 | Holland Casino Eredivisie |
2005-2024 | Eredivisie |
2025-2029 | Vriendenloterij Eredivisie |
Veel mensen vinden het raar dat gokreclames verboden zijn, maar dat de Vriendenloterij zijn naam wel mag verbinden aan Nederlands populairste voetbalcompetitie. Waarom mag de Vriendenloterij wel reclame maken?
Voor de Goededoelenloterijen, Staatsloterij en Lotto geldt het verbod op gokreclames en voor sportsponsoring niet. Volgens een studie uit 2009 is een loterij niet erg verslavend en deze vallen niet onder het besluit Orka.
Negatieve reacties
Op internet zijn veel negatieve reacties te lezen n.a.v. het nieuws dat de Eredivisie vanaf volgend seizoen de Vriendenloterij Eredivisie gaat heten. De reacties hebben allemaal min of meer dezelfde strekking. We noemen er een aantal.
reacties op internet |
---|
"Clubs mogen geen alcohol merk of een gokbedrijf als shirtsponsor maar de competitie zelf wel gebruiken als uithangbord van een loterijbedrijf." |
"Is de vriendenloterij geen gok instituut? De gokwereld mag toch geen sport teams meer sponsoren? Vanaf 1 juli moet bijvoorbeeld Kansino van het shirt van AZ af zijn. Zou toch raar zijn de Eredivisie dan wel deze naam te geven? Ik ben er niet tegen of zo, maar snap dit alleen niet." |
"Loterij.... is dat niet iets waar we in Nederland problemen mee hebben. Loterijen dragen bij bij schulden van hele groepen Nederlanders. En de sport wordt nu wel heel veel belast met sponsoring door Loterijen. Persoonlijk vind ik dat jammer en vooral dat er geen andere sponsor is te vinden." |
"Wat een lelijke naam. Zo wordt het nooit wat qua aanzien. Premier League, Bundesliga, La Liga, Vriendenloterij Eredivisie.... En dan ook weer een associatie met gokken. Jammer dit." |
"Ok, dat is een reden om te stoppen met de Vriendenloterij. Deze diende vooral goede doelen en nu gaat een deel van het geld naar het betaalde voetbal met clubs die geen voetbalclubs meer zijn, maar bedrijven met exorbitante transferprijzen." |
"Sport is vooral voor de jeugd heel belangrijk. En nu ga je gokken direct aan de sport verbinden, wat dus een belangrijk iets is voor jongeren. Dit lijkt me een zeer slechte en ondoordachte gang van zaken." |
VriendenLoterij Eredivisie
De VriendenLoterij is op dit moment ook al maatschappelijk partner van de Eredivisie en vanaf volgend seizoen dus de nieuwe naamgever van de Eredivisie.
Jan de Jong, directeur Eredivisie CV: “Alle 18 clubs zijn zeer blij met deze samenwerking. Het helpt hen niet alleen bij het realiseren van hun sportieve doelstellingen. Maar daarnaast zijn alle clubs zeer actief met maatschappelijke projecten en daar kun je natuurlijk geen betere partner aan je zijde hebben dan de VriendenLoterij.”
Lydi Siebers, Managing Director VriendenLoterij: “De VriendenLoterij en de Eredivisie zetten zich samen met de 18 clubs in om iedere dag een positieve impact op de maatschappij te maken door te werken aan een gezondere, inclusievere en sterkere samenleving. Zo zijn wij als loterij nog zichtbaarder als maatschappelijk partner van de sport, zowel landelijk als lokaal.”
De VriendenLoterij is een loterij waarbij 40 procent van de inkomsten van de lotverkopen naar goede doelen gaat. Als deelnemer aan de VriendenLoterij kies je zelf voor het goede doel waarvoor je meespeelt.
Stefan is oprichter van de website Intikkertje en is al zijn hele leven geïnteresseerd in wedden op sport en casino’s.
Hij schrijft graag over de ontwikkelingen en nieuwtjes op casinogebied. Ook bezoekt hij de online casino's en beoordeelt deze in casino reviews.
Vijftien jaar geleden startte hij deze website als voetbalpoule platform waar inmiddels meer dan 400.000 voetbalfans een poule invulden.