De Grand Prix van Japan was de eerste race in de Formule 1 die in het Verre Oosten georganiseerd werd. De F1 Japan race staat sinds 1987 op de Grand Prix kalender. Lees hier alles over de GP van Japan.
F1 Japan circuit
De baan nabij de miljoenenstad Suzuka Mie Prefecture werd ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz.
Het circuit van Suzuka is een circuit vol snelle bochten. Er wordt niet of nauwelijks geremd. Het van belang de remlimieten niet te overschrijven, want je ligt er zo af.
De Suzuka International Racing Course heeft 18 bochten. De coureurs trappen per raceronde 10 maal op het rempedaal en er is één DRS-zone.
Het circuit heeft een lengte van 5.807 km en er worden 53 racerondes gereden. Japanners zijn gek op Formule 1 en komen dan ook massaal naar het circuit en beleven de race met veel enthousiasme.
Historie F1 Japan
Suzuka werd geopend in 1962 en is oorspronkelijk ontworpen als een testcircuit voor autofabrikant Honda. Pas in tweede instantie bedacht men dat de baan geschikt zou kunnen zijn voor het organiseren van autoraces.
In de beginperiode werden er vooral toerwagenraces georganiseerd op Suzuka. In 1970 werd er voor het eerst met Formulewagens gereden.
Nadat in 1976 en 1977 de eerste twee edities van de Grand Prix van Japan werden verreden op het circuit van Fuji, verdween de race weer van de Formule 1-kalender. In 1987 keerde de race terug, nu op Suzuka.
Vanwege de plaats op de kalender, eind oktober, werd er regelmatig een wereldtitelstrijd beslist op het Japanse circuit. Maar liefst 13 keer werd de nieuwe wereldkampioen gekroond op Suzuka.
Meest episch zijn de titelduels tussen Alain Prost en Ayrton Senna, eind jaren ‘80, begin jaren ‘90, toen de titel twee keer met een crash beslist werd. In 1989 crashten Prost en Senna, waarmee Prost wereldkampioen was.
Senna werd echter aangeduwd door marshalls en kon zijn weg vervolgen. Senna won de race en dacht wereldkampioen te zijn, maar werd gediskwalificeerd door de FIA vanwege het missen van een bocht.
Een jaar later nam Senna geen enkel risico. Hoewel hij pole position had gepakt, werd vlak voor de race de pole naar de rechterkant van de baan verplaatst, waarmee Senna in het nadeel was. Hij verloor bij de start inderdaad de leiding aan Prost en de Braziliaan ramde de Ferrari van de Fransman in de eerste bocht van de baan. Senna was wereldkampioen.
Het ongeluk van Jules Bianchi
Een ander memorabel Formule 1-moment vond meer recent plaats. Tijdens de door regen geteisterde Grand Prix van Japan in 2014 crashte Marussia-coureur Jules Bianchi hard.
De Fransman raakte bij zijn ongeluk met zijn helm een voertuig van de organisatie dat in de grindbak bezig was om de Sauber van de eveneens gecrashte Adrian Sutil over de vangrail te tillen.
Bianchi werd direct afgevoerd naar het ziekenhuis waar hij uiteindelijk dik een half jaar later aan zijn verwondingen zou overlijden. De crash van Bianchi was de directe aanleiding voor de FIA om de halo in de Formule 1 te verplichten.
Unieke achtvorm
Het meest in het oog springende aspect van Suzuka is de achtvorm. Het circuit draait over zichzelf heen. Het is het enige circuit op de Formule 1-kalender dat een dergelijke vorm heeft. Suzuka is heel populair bij coureurs vanwege het uitdagende karakter van de baan.
Prestaties Verstappen F1 Japan
Max Verstappen reed zijn eerste officiële meters in een Formule 1 auto toen hij in 2014 als net zeventienjarige plaats nam achter de Toro Rosso van Jean-Eric Vergne om de eerste vrije training voor de Grand Prix van Japan voor zijn rekening te nemen. Een jaar later scoorde hij met een negende plaats twee WK-punten.
In 2016, 2017 en 2018 stond Verstappen in Japan op het podium. In 2019 viel de Nederlander uit. In 2020 en 2021 werd de race op Suzuka niet verreden in verband met de corona pandemie.
De mooiste herinneringen zal Verstappen ongetwijfeld hebben aan de race van 2022. Toen was zijn overwinning in de Grand Prix van Japan precies genoeg om zijn tweede wereldtitel veilig te stellen.
In 2023 won Max Verstappen op 23 seconden voorsprong de GP van Japan. Er werd meteen ook het constructeurskampioen binnengehaald. Lando Norris en Oscar Piastri werden tweede en derde.
Wat vindt Max Verstappen van het circuit van Suzuka?
‘Suzuka is vooral in wisselende omstandigheden een erg leuke baan. Vooral in de eerste sector heb je erg veel grip nodig. De sleutel naar het succes is het managen van je banden, dat is op Suzuka best moeilijk.’
Recente winnaars
2018 Lewis Hamilton (Mercedes)
2019 Valtteri Bottas (Mercedes)
2020 afgelast vanwege corona
2021 afgelast vanwege corona
2022 Max Verstappen (Red Bull Racing)
2023 Max Verstappen (Red Bull Racing)
2024 Wordt Max Verstappen kampioen?
Ook interessant voor jou: Hoe laat begint F1 op tv?
Circuit Suzuka bezoeken
Wil je de Grand Prix van Japan bezoeken, dan raden we je zeker aan om een kijkje te gaan nemen bij Suzuka Circuit Park, het amusementspark dat in de omgeving van Suzuka is opgetrokken. Dit bestaat naast het bekende reuzenrad dat je op televisie voorbij ziet komen uit diverse attracties en een waterpark.